Kijk eens naar de vragen en antwoorden onderaan deze pagina. De kans is groot dat jouw probleem er ook bij staat.

Accounts leerlingen worden aangemaakt tijdens de eerste schooldagen.
Alle informatie over co-accounts ontvangt u begin september.
Gelieve bij de eerste aanmelding op Smartschool gebruik te maken van een browser (computer) aub.
Je krijgt 2 vragen die je niet krijgt bij gebruik van de APP en dit kan later eventueel voor problemen zorgen.


1. Een ander wachtwoord instellen. Is VERPLICHT en moet anders zijn dan het wachtwoord dat je krijgt van ons.
2. Je mailadres invullen en bevestigen. Belangrijk om berichten te ontvangen en bij een vergeten wachtwoord.
Hou rekening met onderstaande opmerkingen:
Iedere account (leerling, ouder,..) moet een eigen wachtwoord krijgen, deze mogen niet gelijk zijn.
Iedere account (leerling, ouder,...) heeft best een eigen emailadres.
Hulp via de school is enkel beschikbaar tijdens schooldagen en schooluren.

Pedagogisch is het voor ons belangrijk dat de leerling en alle ouders/begeleiders afzonderlijk gebruik maken van onze Smartschoolomgeving.

Volg uw vragen

Leerlingen (account)

Ja.
Accounts voor leerlingen worden aangemaakt tijdens de eerste volledige schoolweek.
Leerlingen die in de loop van het schooljaar inschrijven krijgen binnen de 3 schooldagen een toegangscode.

Je leerkrachten hebben via Smartschool altijd toegang tot de lijsten met de gebruikersnamen en standaardwachtwoorden.


Ouders / Begeleiders / Andere (co-account)

Ja.
U ontvangt alle informatie hierover begin september.

Begeleiders / Andere (co-account)

Neen.
U moet dit aanvragen via de knop co-account aanvragen.


De gebruikersnaam is voor iedereen, zowel leerling als ouder, zowel account als co-account, onderstaande combinatie.

voornaamleerling punt familienaamleerling

Alles aan mekaar en geen speciale karakters.

Vb.
Jan Van de Velde -> jan.vandevelde
Bert D'Hauwé -> bert.dhauwe


U ontvangt in de loop van september bij een nieuwe inschrijving een bundel met alle informatie over co-accounts.
Heeft u deze informatie niet (meer) dan kan u dit aanvragen via onderstaande knop.



Met een co-account heb je toegang tot Smartschool net zoals de leerling maar met een eigen wachtwoord.
Je krijgt identiek dezelfde informatie te zien op Smartschool maar het berichtenverkeer en de map ‘mijn documenten’ zijn strikt gescheiden.

Met een co-account kan je eventueel bijkomende toegang krijgen tot onderdelen waar de leerling niet aan kan, zoals:

- Oudercontact op afspraak
- Remediëringstaken

Indien je het wachtwoord bent vergeten, is het verleidelijk om dit van de leerling te gebruiken.
Wij moeten met aandrang vragen om dit niet te doen.
Volgens de gebruiksovereenkomst van Smartschool is dit niet toegestaan en pedagogisch is het voor ons belangrijk dat de leerling en uzelf afzonderlijk gebruik maken van onze Smartschoolomgeving.


Als je je e-mailadres in Smartschool hebt ingevuld heb je een mail ontvangen met een hyperlink om je account terug te activeren.
Geen e-mailadres ingevuld of geen mail ontvangen? Zie het antwoord bij de vraag 'ik ben mijn wachtwoord vergeten'


Mogelijkheid 1: Je hebt jouw e-mailadres ingevuld in mijn profiel in Smartschool

Als je je e-mailadres in je Smartschoolprofiel hebt ingevuld kan je via de aanmeldpagina van Smartschool een nieuw wachtwoord opvragen. Klik op de hyperlink ‘Wachtwoord vergeten’ en vul je gebruikersnaam en e-mailadres in. Er zal een nieuw wachtwoord verstuurd worden naar het e-mailadres dat in jouw Smartschoolprofiel werd opgegeven.



Mogelijkheid 2: Je hebt jouw e-mailadres NIET ingevuld in mijn profiel in Smartschool

Dan moet je gebruik maken van de knop 'Probleem/Vraag'.


Na het invullen van de gevraagde informatie krijg je een volgnummer.
Met behulp van dit volgnummer kan je via de knop 'Volg uw vragen', bovenaan deze pagina, ons antwoord lezen.
Wij verwerken jouw vraag normaal binnen de 3 schooldagen.
Ben je het volgnummer vergeten dan moet je jammer genoeg de vraag opnieuw stellen.



Je kan jouw vraag stellen door te klikken op de knop 'Probleem/Vraag'.


Na het invullen van de gevraagde informatie krijg je een volgnummer.
Met behulp van dit volgnummer kan je via de knop 'Volg uw vragen', bovenaan deze pagina, ons antwoord lezen.
Wij verwerken jouw vraag normaal binnen de 3 schooldagen.
Ben je het volgnummer vergeten dan moet je jammer genoeg de vraag opnieuw stellen.


Na het stellen van je vraag krijg je een volgnummer.

Met behulp van dit volgnummer kan je via de knop 'Volg uw vragen', bovenaan deze pagina, ons antwoord lezen.
Wij verwerken jouw vraag normaal binnen de 3 schooldagen.
Ben je het volgnummer vergeten dan moet je jammer genoeg de vraag opnieuw stellen.



De rubriek oudercontact is niet bereikbaar via de app enkel met een browser en enkel voor ouders/begeleider/andere (co-accounts).

De leerlingen (account) zelf hebben geen toegang tot dit onderdeel.
De link staat in het menu rechts van het scherm.

Als je de link naar de rubriek oudercontact niet ziet staan kijk dan eens links bovenaan in je browser.
Staat daar enkel de naam van jouw kind dan ben je aangemeld als leerling (account) niet als ouder/begeleider/andere (co-account).



Indien je de App gebruikt.
Ga naar accounts beheren en persoonlijke gegevens.

Indien je een browser gebruikt.
Klik linksboven op jouw naam
Kies Profiel en persoonlijke gegevens.

Vergeet niet om de validatie van je mailadres uit te voeren. Dit is belangrijk indien je jouw wachtwoord bent vergeten.

richtpuntzottegem.smartschool.be



Je hebt deze co-account reeds gebruikt en je mailadres is gevalideerd door Smartschool, dit is belangrijk bij een vergeten wachtwoord.
We kunnen dus geen nieuwe co-account aanmaken.
 
Gelieve even te kijken bij de vragen:
- Wat is mijn gebruikersnaam voor Smartschool.
- Ik ben mijn wachtwoord vergeten.