20 maart 2020
11 februari 2020
26 april 2019
Een samenwerking met de Milieudienst van de stad Zottegem en het PTI dat kadert in het Bijencharter dat de stad Zottegem in 2017 heeft ondertekend. Sensibiliseren en creëren van een stuifmeelrijke omgeving in combinatie met een lokaal actieplan met het oog op de titel van ‘Bij-vriendelijke gemeente.’
“Er zal in elke deelgemeente (10) een bijenhotel geplaatst worden”, aldus schepen van Leefmilieu Leen Goossens (CD&V). “We werken momenteel ook aan de opmaak van bijenroutes en werkmappen voor het lager onderwijs. Alle lagere scholen zullen uitgenodigd worden om deel te nemen aan de nieuwe bijenwandelingen. “We zijn heel tevreden dat onze leerlingen samen met het stadsbestuur zo’n prachtig project mochten uitwerken”, aldus PTI-directeur Marleen Verdonck. “Dit past volledig binnen ons MOS (Milieuzorg Op School) – werking en ik moet mijn supergemotiveerde leerlingen 4de jaars ‘houtbewerking’ en hun leerkracht Steven Van Der Massen van harte bedanken. De voorbije maanden werkten zij immers keihard aan deze bijenhotels en het resultaat is verbluffend! “
18 februari 2019
31 januari 2019
Op 31 januari hebben een aantal leerlingen van 5 en 6 TSO in Brussel mee opgestapt in de klimaatbetoging. Deze leerlingen hadden eenmalig de toelating gekregen van de directie om deel te nemen aan het initiatief.
Niet iedereen ziet in dezelfde mate het nut van deze actie - op een schooldag - in. Het zijn echter de leerlingen zelf die ons dwingen hierover na te denken.
Als schoolteam zijn we trots dat deze leerlingen zich niet alleen voorbeeldig hebben gedragen op de manifestatie, maar bovendien ook blijk hebben gegeven van oprechte interesse in de complexe klimaatproblematiek.
Deze leerlingen hebben aansluitend de opdracht gekregen om hun persoonlijke motivatie tot betogen op papier te zetten. Bovendien bereiden ze een presentatie voor om over dit belangrijke thema in de klas met hun medeleerlingen in debat te gaan.
18 januari 2019
7 januari 2019
2 maart 2018
Jongeren bewust maken van hun manier van leven is een bijzondere opgave! Door het REG-ambassadeurs project scannen ze hun eigen leefomgeving. Met behulp van een meettoestel kunnen de jongeren thuis hun elektrisch verbruik meten en nadenken over wat ze kunnen aanpassen om dit te laten dalen waardoor ook de C02 uitstoot afneemt.
Onze 5de jaars kregen een vorming hierover gegeven door onze eigen ‘REG-ambassadeurs’. De eisen voor een passieve woning werden onder de loep genomen waardoor ze beter op de hoogte zijn voor latere bouw- of renovatiewerken. De werking van verbruiksmeters en scanners voor warmteverlies, zoals een warmtecamera, werden voorgesteld.
Eenvoudige tips, die dagelijks bruikbaar zijn, helpen onze leerlingen inzien dat ons energieverbruik gemakkelijk kan dalen!
Tijdens de komende weken krijgen alle leerlingen een verbruiksmeter mee naar huis. De meetgegevens worden tijdens de lessen elektriciteit besproken waarna men in de lessen wiskunde de ‘terugverdientijd’ van zuinigere elektrische toestellen kan berekenen. In de lessen Nederlands en PAV gaat extra aandacht naar de technische werking van de toestellen, het bepalen van de goedkoopste energieleverancier,…
21 december 2017
24 november 2017
Dit jaar was het een nieuwbouw spantendak dat ze isoleerden met minerale wol van 180mm dik. De leerlingen waren ondanks de soms moeilijk te bereiken plaatsen enthousiast en gemotiveerd om dit werk tot een goed einde te brengen.
Weer een praktijkervaring rijker.
Meer foto's17 februari 2017
Vanuit MOS kwam in oktober de vraag of de PTI werking rond de beperking van de CO2 uitstoot mocht gefilmd worden.
In november zijn de opnames gemaakt terwijl hier ingrijpende werken aan de gang waren.
Leerlingen en leerkrachten waren ramen en deuren aan het uitpakken en plaatsen, zelfgemaakte ramen en deuren .
De PTI-MOS-werking mag als voorbeeld gebruikt worden voor andere secundaire scholen omdat klimaat en duurzaamheid er geen holle begrippen of losse projecten zijn maar verweven zitten in het totale schoolcurriculum.
Zij vormen de rode draad doorheen het ganse schoolgebeuren.
Alle vakken zowel praktijk als technisch theoretische- als algemene vakken als levensbeschouwelijk vakken worden mee in de boot genomen.
Dit is ook de visie die achter MOS 2.0 zit.
Het PTI is tevens al tientallen jaren een STEM-school.
Zoals de 4 componenten van STEM er met elkaar verweven zijn zitten duurzaamheid en milieu evengoed verweven in Science, Technologie, Engineering en Mathematics.
Mevrouw Joke Schauvliege minister van Omgeving, Natuur en Landbouw wenste het PTI proficiat met de totale MOSwerking en gaf het team en de leerlingen terecht de titel van “ klimaatambassadeur”.
Meer foto's
17 februari 2017
6 februari 2017
22 december 2016
8 december 2016
28 oktober 2016
Het begon allemaal in 2003 met een ‘Interreg-project’ in samenwerking met een scholen uit Oostende, Vlissingen en Terneuzen. Een eerste duurzame audit rond mobiliteit, afval en gebouwen maakte zoveel los dat, in de daarop volgende jaren, meerdere projecten ontstonden. Milieuzorg Op School, MOS, was geboren…
Een schoolroutekaart, advies voor een betere én veiliger weg voor de zachte weggebruikers, afval ruimen maar ook voorkomen, filmen met ideeën voor een vlotter en veiliger verkeer, aanplanten van verschillende bossen, milieuproject aan de Engelse kust, eigen containerpark,… Een energiescan in huizen van het OCMW, bracht ons zelfs tot bij een school in Roemenië.
In tegenstelling tot vorige jaren, worden nu projecten uitgewerkt in verschillende vakken. Dit volgens de nieuwe werking van MOS 2.0. De MOS werkgroep werkt deze projecten uit in samenwerking met verschillende actoren zoals leerkrachten, leerlingen en externe personen.
In de desbetreffende lessen werken de leerlingen verder aan het project.
Zo konden we dit jaar een groot bijenhotel uitwerken. Het ontwerp kwam tijdens de lessen ‘plastische opvoeding’ tot stand. Tekenwerk en ontwerp was een kolfje naar de hand van de leerlingen uit het 5de leerjaar Beroep Houtbewerking. Blokjes, voorzien van gaten, werden door alle leerlingen van de eerste graad, bezoekers van de opendag en het MOS-team uitgewerkt.
Dit bijenhotel, Tutti Frutti, het fruitbos en ‘leer-en doebos’ blijven een dagelijkse inzet vragen aan het MOS-team. Op de dikke truiendag volgen de leerlingen van de 5e leerjaren een workshop over ‘REG-ambassadeurs’. De werking van energie scanners wordt aangeleerd, eigen energieverbruik wordt in vraag gesteld. Een eigen energieaudit is een logisch vervolg dat later uitgewerkt wordt in de lessen Elektriciteit, Nederlands en PAV. Vakoverschrijdend werken zoals het voorgeschreven is!
Op de foto: het MOS-team met de nieuwe groene vlag, project ‘Tutti Frutti’: elke week krijgen de leerlingen een verschillende fruit soort en directeur M. Verdonck met enkele eerstejaarsleerlingen en hun gratis brooddoos.
22 juni 2016
MOS, milieuzorg op school, is een centraal begrip aan het Provinciaal Technisch Instituut van Zottegem! De voorbije schooljaren stonden de projecten ‘mobiliteit’, ‘energie’, ‘voeding’, ‘afval’, … in the picture.
‘Mos 2.0’, de vernieuwde versie van MOS, heeft tot doel de projecten in de lessen te integreren. Het PTI slaagt daar perfect in!
Het 'MOS-team' verzorgt de voorbereiding. Daarna nemen de vakleerkrachten het project in hun vak over. Het wordt uitgewerkt door verschillende klassen én in verschillende vakken! Vakoverschrijdend werken op zijn best!
Het bijenhotel was hét project van dit schooljaar. Het fruitbos heeft bijen nodig om de bloesems te bestuiven. Na veel over en weer gezoem beslisten de leerlingen van start te gaan met de bouw van een hotel voor solitaire bijen. Zij konden dit project zonder hulp van buitenaf uitwerken, dat gaf de doorslag. Dat zij hiermee de biodiversiteit een handje konden toesteken, was een pluspunt.
Tijdens de lessen 'plastische opvoeding' van leerkracht M. Musschoot maakten de leerlingen de eerste schetsen en daarna tekenden ze de gekozen figuur op ware grootte uit. Onder leiding van leerkracht K. De Schrijver maakten de leerlingen van het 5de leerjaar beroep hout in de praktijkles de volledige constructie.
Het 'MOS-team' zat intussen tijdens de wekelijkse middagactiviteit niet stil. Het team verzamelde afvalblokjes hout in het atelier of recupereerde geschikt hout tijdens de snoeiwerken in de tuin van de school. Nadien boorden ze in de blokjes duizenden gaatjes, de toekomstige kamers van het bijenhotel. Ook tijdens de open dag konden jonge bezoekers gaatjes boren en zo hun persoonlijke bijdrage leveren aan deze realisatie.
20 februari 2016
15 februari 2016
6 januari 2016
30 oktober 2015
17 september 2015
De leerlingen van het MOS-project (Milieuzorg Op School) van het Provinciaal Technisch Instituut hebben hun eerste activiteit achter de rug. Alle nieuwe leerlingen kregen een gratis brooddoos aangeboden.
De afvalberg moet daardoor verkleinen want als tegenprestatie zullen de leerlingen geen aluminiumfolie meer gebruiken.
Met het Tutti Frutti project krijgen de leerlingen de komende 30 weken op dinsdag een stuk fruit aangeboden. Het is de taak van het onderwijs om gezonde voeding aan de jeugd aan te bieden want daar knelt juist het schoentje… uit eigen beweging eten ze weinig fruit!
Fruit biedt nochtans een mooi en gezond alternatief als snelle hap tussendoor… Bovendien helpen fruit en groenten welvaartsziekten te voorkomen: hart- en vaatziekten, diverse kankers, overgewicht, long- en oogaandoeningen…
Op de MOS-jaarplanning staan nog het vervaardigen van een groot bijenhotel, de uitwerking van “Dikke truiendag”, het vervaardigen van naambordjes aan het schoolbos en de update van de schoolroutekaart. Een grote uitdaging voor een kleine groep enthousiaste leerlingen!
13 februari 2015
30 januari 2015
Ook dit schooljaar krijgen Vlaamse jongeren, ouder dan 17 jaar, de kans om het voorlopig rijbewijs via hun school te behalen. Na het volgen van 8 lesuren, gegeven door een rijinstructeur, leggen de leerlingen het examen op school af. Wie minimum 41 op 50 behaalt mag de nodige documenten in ontvangst nemen. Niet geslaagde leerlingen kunnen later, op eigen kosten, het examen nogmaals afleggen in een examencentrum naar keuze.
De Vlaamse overheid staat in voor de financiële steun, het VSV (Vlaamse stichting verkeerskunde) staat in voor de organisatie van dit project. Op maandag 26 januari 2015 waren de leerlingen van het Provinciaal Technisch Instituut van Zottegem aan de beurt. De TSO leerlingen behaalden een score van 71,5 % en de BSO leerlingen een score van 63 %, wat veel hoger is dan het Vlaamse gemiddelde!
Dit jaar was de primus Sander Van Steerthem uit 6 Elektromechanica met 47 juiste antwoorden, gevolgd door Cedrik De Tandt uit Elektrische Installatietechnieken, Clarence Moerman en Niels Van Hoorde uit Elektriciteit-Electronica, Wouter Van den Bossche uit Mechanische Vormgevingstechnieken, Cynric Meulenijzer en Jonas De Decker uit Beroep Hout, Jorn Vermeire Giovanni en De Waele uit Beroep Carrosserie en Joran Bousson uit Beroep Werktuigmachines. Wij feliciteren alle geslaagde leerlingen en ondersteunen de niet geslaagden bij hun verdere studie.
Foto vlnr: Cedrik De Tandt , Jonas De Decker , Giovanni De Waele , Jorn Vermeire, Clarence Moerman , Joran Bousson , Cynric Meulenijzer, Sander Van Steerthem , Wouter Van den Bossche en Niels Van Hoorde .
13 januari 2015
Het Provinciaal Technisch Instituut te Zottegem doet dit al jaren en januari staat er voor “mobiliteitsmaand”. Naar jaarlijkse gewoonte kunnen alle leerlingen, ouder dan 17 jaar, verkeerslessen volgen in het project ‘Rijbewijs op school’. Een externe rijinstructeur verzorgt de lessen en de leerlingen kunnen de theorie instuderen via een digitaal leerplatform. Eind januari kunnen ze hun examen op school afleggen en hun voorlopig rijbewijs in ontvangst nemen.
Voor alle leerlingen is er echter meer…. De federale wegpolitie Oost-Vlaanderen verzorgt in elke klas een voordracht rond verkeersveiligheid. In de eerste graad komt de fietser in het verkeer met de nodige aandacht voor defensief fietsen aan bod. In de tweede graad gaat het over de bromfietser omdat veel jongeren op die leeftijd dromen over hun eerste bromfiets. In de derde graad gaat de aandacht naar snelheid bij autobestuurders.
Jongeren geven toe dat ze dikwijls te snel rijden! Ondanks de vele sensibiliseringsacties en controles loopt het toch regelmatig fout in het verkeer… Jongeren leven op een ander ritme. Toch zijn ze het erover eens dat de snelheid van zone 30 en 50 terecht is en dat er voldoende aandacht moet zijn voor de andere weggebruikers . Sommigen menen dat het op de autosnelweg ’s nachts wat vlugger mag gaan… Dat telefoneren en sms’en achter het stuur een ‘aanvaardbare’ handeling is. Niets is minder waar. Het is de oorzaak van heel wat ongevallen naast vermoeid achter het stuur gaan zitten na een nachtelijke vakantiejob, na een nachtje stappen… Over het alcoholgebruik zijn de jongeren het eens, rijden en drinken gaan niet samen maar ja… het loopt soms anders dan ze voorzien hadden!
Scholen en ouders moeten samen aandacht schenken aan dit maatschappelijk probleem door jongeren te wijzen op hun rijgedrag en zelf het goede voorbeeld te geven.
21 maart 2014
Wereldwaterdag op het PTI. Wateroverlast, watertekort en waterzuivering waren onderwerpen die aan bod kwamen.
Het gebruik van het toilet aangesloten op een gesloten riool heeft meer levens gered dan de toepassing van penicilline. Maar een aansluiting op een riolering is niet zo vanzelfsprekend in veel derde wereldlanden. Ook het lozen van ongezuiverd afvalwater geeft veel problemen.
Daarom gaven de leerlingen van het vijfde jaar Elektriciteit-Elektronica en Elektromechanica op 21 maart 2014 gastlessen aan de eerste en tweede graad BSO. Een eenvoudige en leerzame manier om het belang van hygiëne en schoon water in het kader van Wereldwaterdag onder de aandacht te brengen bij de leerlingen en hun leerkrachten.
Door voorbeelden te geven die voor de leerlingen aansprekend waren was de interesse al gauw gewekt.
Het is zo gewoon dat er schoon water uit de kraan komt, maar als doordringt dat we per dag 90 van de 120 liter per persoon gebruiken om ons te wassen en het toilet door te spoelen, en we door klimaatverandering meer te maken krijgen met wateroverlast en/of watertekort wordt de ernst voor goed waterbeheer wel duidelijk.
Met de materiaalkisten voor wateronderzoek van het Provinciaal Natuureducatief Centrum (debiet of stroomsnelheid van een waterloop meten, scheikundig onderzoek van water, plankton of ongewervelden onderzoeken, het omliggende landschap beschrijven, ...) konden de leerlingen onder leiding van dhr. Meul en dhr. De Moor voor het veldwerk op het schooldomein aan de slag in de voormiddag.
In de namiddag was er een wandeltocht naar water. Met ruim 130 leerlingen en begeleiders volgden we het water van de bronnen op het PTI tot aan de Molenbeek in Velzeke.
'The World Walks for Water' is een wereldwijde actie om aandacht te vragen voor de miljoenen mensen die dagelijks gemiddeld 6 kilometer stappen, gewoon om water te halen voor hun basisvoorzieningen.
14 februari 2014
18 december 2013
4 december 2013
Het PTI Zottegem mocht, als enige Oost-Vlaamse secundaire school, de groene vlag in ontvangst nemen. Dat is de hoogst haalbare onderscheiding die de Vlaamse overheid uitreikt voor scholen die zich al jarenlang inspannen om hun leerlingen milieubewust te maken.
Meer dan 10 jaar geleden gooide het PTI, een technische school met studierichtingen mechanica, elektriciteit, hout en carrosserie, alle afval op één container. Dat probleem met een steeds hoger prijskaartje was de aanzet om rond milieueducatie te werken. Samen met het VTI Oostende, ROC Westerschelde en Hogeschool Zeeland nam het Provinciaal Instituut te Zottegem deel aan het Interreg-project. De betekenis van het woord ‘DUURZAAMHEID’ werd uitgewerkt en de scholen werden gescand op hun duurzaam produceren, bouwen, energie en mobiliteit. Het resultaat van dit project was het uitbouwen van een containerpark op het terrein van de school. Het selecteren van afvalmaterialen deed het jaarbedrag van de afvalverwerking met de helft dalen …
Het PTI zag het nut van dergelijke projecten in en al vlug ontstond de MOS-werkgroep ‘GREENSCHOOL’. Met het project REG-ambassadeurs, één van de vele initiatieven die door de MOS-werkgroep genomen werd, mocht onze school de Flanders DC Creativiteitsprijs in ontvangst nemen. Door dat project leerden leerlingen een huis scannen op energieverbruik en leerden ze tips geven om energie te besparen. Door het provinciaal project ‘energievreters’ deed men het energieverbruik op school met 28,33 % dalen. Andere hoogtepunten in de jarenlange MOS-werking waren een klimaatconferentie met minister Schauvliege in Kopenhagen, de actie om jaarlijks een dak te isoleren, het opstellen van een schoolroutekaart in samenwerking met andere Zottegemse scholen, het aanleggen van een fruit- en groentetapijt, de muzikale omkadering van de MOS-acties, het uitwerken van een eigen promotiefilmpje voor duurzame mobiliteit naar school, het aanplanten van een fruitbos en het jongste initiatief: het openstellen van het PTI-bos voor lagere scholen, …
Door haar jarenlange inzet mocht het PTI Zottegem, als enige Oost-Vlaamse secundaire school, de groene vlag in ontvangst nemen. Dat is de hoogst haalbare onderscheiding die de Vlaamse overheid uitreikt aan scholen die zich al jarenlang en blijvend inzetten voor milieu. Een overzicht van alle PTI-projecten kan je vinden op www.pti-zottegem.be
Het PTI is alvast klaar voor de moshervorming want die wil dat milieueducatieve projecten in zoveel mogelijk vakken opgenomen worden …
Kris Verheyen
Vincent Decroock
Luc De Rocker
19 januari 2013
20 december 2012
30 april 2012
16 februari 2012
13 februari 2012
11 januari 2012
2 januari 2012
28 mei 2011
16 februari 2011
23 december 2010
27 juni 2010
12 februari 2010
27 oktober 2009
13 maart 2009
12 januari 2009
1 oktober 2008
28 april 2008
17 april 2008
15 februari 2008
5 september 2007
16 februari 2007
11 oktober 2005
1 september 2004
1 september 2003